Ruszył sezon przedświątecznych zakupów przez Internet, a wraz z nim liczba oszukanych. Policjanci radzą, jak nie dać się oszustom

Ruszył sezon przedświątecznych zakupów przez Internet, a wraz z nim liczba oszukanych. Policjanci radzą, jak nie dać się oszustom

Kupowanie przez Internet dla wielu osób jest bardziej komfortowe, niż przysłowiowe „bieganie po sklepach”, ponieważ nie ruszając się sprzed monitora, możemy zamówić dowolny produkt z dostawą do domu. Takie zakupy dają też możliwość wyboru najbardziej atrakcyjnej spośród ofert licznych sklepów internetowych czy portali aukcyjnych. Kupując w sieci musimy jednak pamiętać, że Internetu nie omijają oszuści. Sądecka policja apeluje, aby korzystając z tej formy zakupów zachować zdrowy rozsądek i podstawowe środki ostrożności.

W ostatnich dniach do komendy policji w Nowym Sączu zgłosiło się kilka osób oszukanych podczas internetowych zakupów. W większości ich zakupy wiązały się z zamówieniem prezentów na mikołaja i pod choinkę. Niektóre kwoty wpłacone na konto sprzedawcy były niewielkie, ale były i takie, które opiewały na kwotę kilkuset złotych. W każdym z tych przypadków zamawiający nie otrzymali ani zamówionego towaru, ani zwrotu wpłaconych pieniędzy.

W związku z tym, iż każdego roku w sezonie świąteczno-noworocznym takie sytuacje występują znacznie częściej, policjanci apelują, aby kupując przez Internet zachować zdrowy rozsądek, nie sugerować się tzw. okazją cenową oraz zachować przynajmniej podstawowe, niżej wymienione środki ostrożności:

1. Nie reaguj na tzw. super okazje.

Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od jego ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy  zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.

2. Nie kupuj poza aukcją.

Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione.

3. Sprawdź komentarze.

Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.

4. Sprawdź sprzedającego.

Zwróć uwagę jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, np. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy krs-online.com.pl. Popytaj też znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.

5. Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze.

Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu. Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu upewnijmy się czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny – wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.

6. Jeżeli sprzedajesz, poczekaj jak pieniądze wpłyną na konto.

Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać jak pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.

Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar jest niezgodny z zamówieniem, należy:

1.  Jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.

2. Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.

3. Zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.