Krakowscy policjanci spotkali się z seniorami
18 marca br. policjanci Komendy Miejskiej Policji w Krakowie przeprowadzili szkolenie dla seniorów przy współudziale Straży Miejskiej Miasta Krakowa oraz Radnego Dzielnicy XIII Podgórze p. Grzegorza Kompy. Prelekcja odbyła się w Krakowskim Centrum Seniora. Mundurowi docierają do osób starszych, które narażone są na różnego rodzaju oszustwa. Funkcjonariusze Policji podejmują tego typu działania, żeby zwiększyć świadomość starszych ludzi i ustrzec ich przed działaniem oszustów.
18 marca br. funkcjonariusze Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Krakowie przeprowadzili prelekcję o tematyce związanej z szeroko pojętym bezpieczeństwem osób w wieku podeszłym. W spotkaniu udział wzięli mieszkańcy Krakowa uczęszczający na zajęcia dzienne w Krakowskim Centrum Seniora na os. Szkolnym. Spotkanie profilaktyczne, które przeprowadziły policjantki dotyczyło tematyki uniknięcia kradzieży, bezpieczeństwa związanego z korzystaniem z bankowości elektronicznej oraz rodzajów oszustw na tzw. „legendę”, na które szczególnie narażeni są seniorzy.
Omawiane były między innymi metody jakimi posługują się oszuści i sposoby radzenia sobie z nieuczciwymi osobami, wykorzystującymi niewiedzę seniorów. Uczestnicy otrzymali też „garść” porad, jak zabezpieczyć się przed takimi działaniami.
Tego typu warsztaty mają na celu m.in. zwiększenie świadomości słuchaczy w zakresie nowych metod działania przestępców i przedstawienia sposobów, dzięki którym można się przed nimi uchronić.
Mundurowi przypominają:
- policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy,
- nie informują o prowadzonych postępowaniach przez telefon,
- nie należy podawać informacji o posiadanych pieniądzach czy to w domu, czy w banku,
- zarówno policja, jak i banki nigdy nie proszą o podanie haseł do konta przez telefon czy na adres mailowy,
- w przypadku, gdy dzwoniąca osoba podaje się za bliskiego lub działa w jego imieniu i prosi o pomoc, nie należy działać pochopnie. Warto potwierdzić, czy osoba bliska potrzebuje naszej pomocy. W tym celu można np. samemu zadzwonić, żeby zweryfikować wiadomość,
- nie należy wdawać się w rozmowę z oszustem, trzeba jak najszybciej przerwać połączenie,
- w przypadku, kiedy nie jesteśmy pewni, jak się zachować — poprośmy kogoś bliskiego o pomoc,
- oszuści wywierają presję na swojego rozmówcę, chcąc zmusić go do jak najszybszego, często pochopnego działania, w tym celu zasypują osobę dużą ilością informacji,
- w sytuacji, gdy dzwoni do nas osoba i próbuje wyłudzić pieniądze, należy przerwać połączenie i zawiadomić policję.