AKTUALNOŚCI

Seniorka przekazywała oszustom 670 tys. zł

Data publikacji 01.02.2021

W ostatnich dniach oszuści wykorzystujący metodę ‘’na policjanta’’ oraz ‘’na wypadek’’ znowu dali o sobie znać w Krakowie. Największą sumę pieniędzy straciła 74-letnia mieszkanka Krowodrzy, która przekazała oszustom… ponad 670 tysięcy złotych.

W miniony piątek, krakowscy policjanci odebrali zgłoszenie od 74-letniej mieszkanki Krowodrzy, która zgłosiła, że kilka dni temu odebrała telefon od osoby podającej się za oficera Centralnego Biura Antykorupcyjnego, który przekonywał seniorkę, że pieniądze zgromadzone na jej kontach bankowych są zagrożone, a policja prowadzi działania mające na celu złapanie oszustów, którzy chcą wykraść jej oszczędności. 74-latka uwierzyła osobie podszywającej się pod policjanta i w kilku przelewach przekazała oszczędności sięgające ponad 670 tysięcy złotych na rzekomo bezpieczne konto bankowe. Fałszywy policjant zapewniał seniorkę, że po zakończonych działaniach odzyska ona swoje oszczędności. Niestety tak się nie stało. Fałszywy funkcjonariusz nie nawiązał z nią ponownego kontaktu.
Do podobnych sytuacji doszło dzień później. Tym razem oszuści, wykorzystując metodę ‘’na wypadek samochodowy’’, przekonali dwie seniorki z Nowej Huty, że ich krewni spowodowali wypadek drogowy i aby uniknąć kary muszą zapłacić pokaźne sumy. W pierwszym wypadku 77-latka  przekazała osobie podającej się za adwokata jej wnuczki, która chwilę wcześniej miała być sprawcą wypadku, ponad 30 tysięcy złotych. Tego samego dnia, inna krakowska seniorka została przekonana telefonicznie przez oszusta, że jej syn potrącił autem kobietę w ciąży. Chcąc pomóc synowi , seniorka przekazała przybyłej pod drzwi jej mieszkania kobiecie 60 tysięcy złotych. Jak się później okazało, żadna z tych historii nie była prawdziwa.
Krakowska policja prowadzi w powyższych sprawach dochodzenia.
 
Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa!

  • Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji.
  • Jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu.
  • Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu, bądź na koncie bankowym.
  • Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł.
  • Nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca.
  • Poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Pamiętaj!

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
  • Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”. Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.

 

Powrót na górę strony